Thursday 27 June 2013

Kursus kahwinku :)

Assalammualaikum w.b.t kawan2 yg dikasihi..salam pagi yg ceria & mndamaikn ni..hrp mood happy2 twink2!!

Hari ni aku nak bercerita skit tentng ilmu kursus kahwin wt korang..Nak tau seronok tau g di temani tunang tercinta..tapi ms mula2 memng mcm2 perasaan ada..teruja ada..x sabar pun ada..malah seram sejuk,berdebar2 menyelubungi diri..sebelum g aku dah daftar dulu dngn jiran depan umah sbb dia agent bg agensi kursus kahwin ni..setiap borang dikenakan RM120 beserta sekeping gambar & sekeping salinan fotostt ic.

Pada 22 hb & 23 hb jun 2013 di PPK Peladang Parit Raja aku memulakan permulaan yg baru bagi fasa hidup aku & si dia..Dengan niat & azam yg berkobar2 ni utk mendapat ilmu rumahtangga aku melangkah masuk ke dewan kursus dengan tenang & gembira..Aku lihat seramai 50 org mnjalani kursus ni..terasa bagaikan aku berada di zaman persekolahan dulu..ceramah & pelajaran yg telah lama aku tinggl dulu...


Gambar aku x de kat dlm ni sbb malu nak ambik hehehe :P

Suasana riang & ceria beserta gelak ketawa kedengaran di dewn kursus tu..mana taknya pencermah semuanya pandai brjenaka walaupun dikalangan ustaz & ustazah bercerita..Bnyak tau ilmu aku dpat spt tentang ibadah,munakahat,prosedur mahkamah syariah,tanggjwb ibubapa,pengurusan perkahwinn dll lagi..salah satu perkara yang betul2 buat aku tertarik tentang sunnah Rasulullah menyambut kelahiran seorang bayi dengan meletakkan sedikit madu atau kurma di hujung jari manis lalu dirasakan oleh lidah si bayi sebelum disusukan & sebelum diazankan supaya bayi tersebut dapat menjadi anak yg soleh solehah serta terang hati menghafal atau membaca ayat2 al-quran..emmm..aku rasa mcm nak teruskan seminggu jek kursus tu..Rugi tau sesiapa yg blum g lagi..

Setelah dua hari menjalani kursus kahwin ni terasa kesedaran dlm diri teramat sngt..insyallah segala yg dipelajari dapat membantu aku dalam melayari bahtera perkahwinan akan datang dgn sempurna dan diredhai ALLAH S.W.T hendak-Nya..amin..
Aku telah pun dapat SIJIL KURUS dengan jayanya..yeayhhh!!! peace!!



No comments: