Monday 6 October 2014

KEK COKLAT MOIST-percubaan pertama ku

ASSALAMMUALAIKUM....
salam ceria pagi hari ni..mood happy hari ni yang mmbuatkn aku secara pantas nak updated aktiviti mlm minggu tempoh hari..
Dengan hari yang berkobar2 ingin tau buat kek sendiri..percaya tak aku x pernah buat kek seumur hidup..??hehe..memng itulah aku..disebbkn sejak akhir2 ni tekak aku nak mkn benda2 manis je cm COKLAT..asyik2 COKLAT..minum pn COKLAT...ngidam ke apa pn x taulah...
Jadi aku pun cariler resepi kek coklat & terbaca resepi kek coklat moist dari Blog NAMEE..TQ tuan punye blog coz share resepi yg awesome tu...weee... ;) nmpk ringkas & bersahaja jek...senang plak nk hafal...tanpa berlengah beli brg &  cube kat umah..
Meh aku share sikit..

BAHAN2 utk kek:


A)-susu full cream 1 kotak kecil
    -1 cwn minyak masak
    -1 cwn gula pasir
    -1 cwn serbuk koko
    -1 cwn susu pekat manis
**adunkan semua bahan hingga sebati dlm periuk dlm api yg sederhana

B)-1 1/4 tepung gandum
    -1 sudu kecil soda bikarbonat
    -1 sudu kecil baking powder
**campur & ayakkan semua bhan supaya tidak berketul dlm bekas

C)-3 biji telur
    -1 sudu kecil esen vanila
**pukul semua bahan hingga sebati




CARA2 memasak:
-campurkan adunan C+A..kacau sebati
-kemudian masukkn adunan B ke C+A..gaul hingga betul2 sebati...pastikan tiada ketul2..
-setelah siap,masukkn semua adunan tadi ke dlm bekas yg sesuai(loyang@tupperware plastik)
-tutup dgn aluminium foil(aku guna tupperware siap ada penutup)utk elakkn wap air masuk dlm kek
-sedia dikukus selama 1jam 20 minit (pastikan air betul2 mendidih dahulu)
-setelah kek masak blehlah curahkan coklat & hias dgn badam@coklat urai berwarna warni
-simpan dlm peti sejuk utk keenakkn berganda....hehe..

 BAHAN utk TOPPING :
-1/2 Susu pekat manis
-1 cawan serbuk koko/coklat masakkn
-1 sudu besar butter
**campurkan semua bahan & dimasak secara double boiler

TARA!!! DAH SIAP KEK COKLAT MOIST AKU..amacam cantik x?

Dengan perasaan yg sngt gembira kek aku jadi sepenuhnya..x sangka rupanya senang je nak buat..korang msti cube..
CHAYOKKK!!







No comments: